Mélységélesség
Egyszerűen, érthetően a mélységélességrőlEbben a fejezetben a Mélységélesség a fő témánk, ezt járjuk körül. Mitől függ? Hogyan tudod állítani, kézben tartani, és a főtémád kiemelésére használni a mélységélességet?!
Készíts jobb képeket a Mélységélesség használatával!
Mi a mélységélesség ?
Nézd meg a csatolt kisautós képet! Itt a fenti képen, kicsi a mélységélesség!
Az alsó képen NAGY a mélységélesség!
A fényképezőgépekkel ugyanis állítható az élesség mélységi kiterjedése. És … nem fogod elhinni amit most mondunk >> ezt hívjuk mélységélességnek 😉

Figyeld csak meg a hátsó zöld autót!
A fenti képen ahol kicsi a mélységélesség ott csak a piros autó az éles, a zöld már nem (sőt a sárga verda sem)
Itt az alsó képen a zöld autó is éles. Mert az élesség mélysége = NAGY
3 beállítással tudunk hatással lenni a mélységélességre:
-
A blende nyitása-zárása
-
Az objektív gyújtótávolsága
-
A fotózott tárgy távolsága
- illetve van egy közvetett tényező az érzékelő/film mérete, de ezt egyenlőre hagyjuk 🙂
Alábbi ábra tulajdonképpen egy táblázat!
A felső sorban a kis mélységélességhez köthető 3 és fél tényező látszik!
Az alsó sorban a nagy mélységélességhez köthető tényezőket találod!
Görgess kicsit lejjebb !!
Kezdjük a blendével
A blende nyitása-zárása hatással van a mélységélességre.
Alábbi interaktív anyagban, mozgasd az alsó csúszkát jobbra-balra és kövesd figyelemmel a változásokat!
A zöld sáv szélessége mutatja az élesség mélységét!

Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
Tehát a lényeg összefoglalva:
Figyeld meg, hogy a csúszka jobb és bal szélső állásában a jobb oldalon látható hölgy mögötti épület élessebben vagy kevésbé élesen rajzolódik ki.
Mindenképpen figyeld meg, hogy a szűk blendéhez tartozik a NAGY mélységélesség. A TÁG blendéhez pedig a KICSI!
Lépjünk tovább eggyel!
Ezen a képen KICSI a mélységélesség
Ezen a képen NAGY a mélységélesség
2. Nézzük a következő tényezőt a TÁRGY TÁVOLSÁGOT
Igen ezzel is befolyásolható a Mélységélesség! Gondolj csak bele vagy nézd meg alábbi interaktív anyagban >> egy rovar makrofelvételnél a rovar szeme mondjuk éles, de a teste vagy az alátámasztás már nem. Ez pár milliméter mélységélesség.
De amikor egy hegyet fotózol, ami 500 méterre van (tehát nagyobb a tárgytávolság) akkor a mélységélesség is megnő és pár centi helyett simán beszélhetünk akár kilóméterekről!
Figyeld meg fentieket! Alábbi interaktív példában!

Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
Tehát a lényeg összefoglalva:
Hasonlítsd össze a zöld sáv szélességét a jobb oldali képekkel! A tárgytávolság természetesen az a távolság, ahová az objektív élességállító rendszere fókuszt állított!
Konklúzió: nagyobb tárgytávolság, nagyobb mélységélesség!
Lépjünk tovább eggyel!
3. Nézzük a következő tényezőt az Objektív látószögét
Minden objektívre jellemző, hogy ha -befelé- zoomolsz akkor a látószöggel együtt csökken a mélységélesség! Tehát egy nagylátószögű obi esetében majdnem minden éles, egy teleobjektív azonban nagyon sekély mélységélességgel rendelkezik.
Figyeld meg fentieket! Alábbi interaktív példában!

Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
Tehát a lényeg összefoglalva:
Hasonlítsd össze a zöld sáv szélességét és a jobb és bal oldali csúszka állásban! Figyeld meg, hogy a teleobjektív állásban lényegesen kisebb a mélységélesség, lásd alábbi képpárt is!
Egy gyakorlati példa neked!
Alábbi képen túl nagy a mélységélesség, ami NEM JÓ ha zavaró a háttered, ilyenkor kis mélységélességgel ELTŰNTETNI szeretjük a hátteret!
Figyeld meg fentieket! Alábbi interaktív példában!

Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
Egy gyakorlati példa neked!

Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
A magyarázat ha már idáig eljutottál!

Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
Magyarázat: Hogyan, miért változtat a blende a mélységélességen!?
Fenti ábra a szóródási köröket mutatja számodra (kék és zöld körök a jobb oldalon a digitális szenzoron).
Az optikai élesség a macskán van!
A virág és a hegy, közelebb, illletve távolabb van! Ezért a róluk érkező sugarak nincsenek fókuszban, nem egy pontban, hanem egy-egy szoródási körben találkoznak tehát életlenek.
A blende zárásával megfigyelheted, hogy mivel a fénysugarak nem fognak átmenni a fém-blende lamellákon, hanem csak egy szűkebb csatornájuk van az áthaladásra. Viszont ílymódon nem képeznek olyan nagy szóródási kört, hanem kisebb már-már pontszerűen képeződnek le.
Így lesz egyre élessebb az előtér és a háttér a blende zárásával!
Egy fontos tétel és pár példa a végére!
Kiemelten FONTOS! A mélységélesség változtatása NEM az élesség állító gyűrű tekergetése!! Jobb oldali képen a beállított élesség a fatörzsön van és a blende változtatásával válik láthatóvá a háttér
Nyájas olvasó!
Egy új fejlesztésű (interaktív)anyagunkat olvastad, láttad ha eljutottál idáig. A régebbi interaktív anyagainkkal ellentétben, ehhez már nincs szükséged -úgynevezett “Flash bővítményre”, mert az új fejlesztéseknek hála ez már “magától” fut a böngészőben, akár Andriodos vagy “Almás” telefonról is. (Hát nem volt egyszerűű hallod)
Az ezzel kapcsolatos kérésünk:
Akár milyen eszközről is használtad, ha hibát tapasztaltál, vagy csak valami nem úgy működött ahogy minőségi anyagtól szerinted elvárható (pl.: túl kicsi volt telefonról egy gomb, kifagyott a böngésző stb.) Akkor kérjük a komment szekcióban (kicsit lejjebb), írd le nekünk, hogy milyen eszközről, milyen galiba volt. Ez(ek) alapján tudjuk fejleszteni, lecserélni újabb/régi interaktív anyagainkat!
Egyéb FotóBetyár anyagok – Interaktív fejlődési lehetőségek
Komponálás
Kis türelmed amíg elkészül ez a “tabló” válogass kedvedre fenti “Interaktív anyagok” menüből!
Részletek >>
Objektívek jellemzői
Objektívek jellemzői, mérőszámai. Tisztázzuk mi a gyújtótávolság, látószög és mely tényezők alapján érdemes dönteni vásárláskor
Megnézem >>
Mélységélesség
White Balance

Youtube csatornánk
Az interaktív anyag, cikk szerzője:
Gyulai Bence Márton a Magyar Tudományos Akadémia nagydíjas fotográfusa, fényképész tanár, a FotóBetyár iskola alapítója, házigazdája, a hazai minőségi fotó oktatás élharcos betyárja!