Oldal kiválasztása

Objektívek jellemzői 2.

Jelölések, mérőszámok, objektív választási tanácsok

Jelen lecke folytatása az Objektívekről szóló alap leckének

Az előző leckékben a 1. Gyújtótávolság – 2. Objektívek típusai – 3. fényerő fogalmakkal ismerkedtünk folytassuk a sort a 4-es – képstabilizátor jellemzővel.

4. Képstabilizátor

A stabilizátor nevéhez hűen segít a kézremegés, imbolygás okozta bemozdulás megelőzésében. Az ezzel szerelt optikák magasabb minőségi szintet képviselnek és jó ha tudják ezt a funkciót (ha vásárláskor ezt látod akkor örülj neki).

Előnyei:

  • Hosszabb záridőket tudsz megfogni kézből  (pláne teleobjektíveknél fontos ez) ez a fő előnye a stabilizátoroknak
  • Stabilabb képet látsz a keresőben, komponálás könnyebb
  • Autófókusz szenzorhoz is “nyugodtabb” jel érkezik >> biztosabb az élességállítás

Nikon optikákon Vibration Reductionnak hívják és VR betűkombó jelöli a lencse tubusán

Canonnál Image Stabilization és IS a jelzés.

Működési elve, hogy a különböző típusú mozgásokat, le-föl remegés, bólintás stb. mozgatható lencsetaggal/tagokkal kompenzálja. Lásd alábbi gif animáció és a kép.

Alábbi animáció élethűen mutatja milyen látvány fogad a keresőben kikapcsolt illetve bekapcsolt Stabilizátor mellett!

Figyelem! Amennyiben fenti animáció nem mozdul, kérjük nézd vissza más eszközről, néha a mobil eszközök makacsak.

Így néz ki a képstabilizáció ki-be kapcsolása az optikán.

Így néz(het) ki a kép be illetve kikapcsolt stabilizátorral!

5. Ultra hangos élességállítás vs. hagyományos

Zárójel: ha az élességállításra és autófókuszra vagy kiváncsi ajánljuk figyelmedbe Hókusz pókusz, hol a fókusz címmel megénekelt dalolmányunkat.

Alaphelyzet:

Az objektívek általában klasszikus “villanymotorral” vannak felszerelve. Nem szükséges túlzottan megérteni, elég ha tudod, hogy forog 🙂 . Hogy pontosabbak legyünk áramot kap és ettől forgatja az élességállító gyűrűt!

Az objektíveken NEM SZABAD tekergetni az élességállító gyűrűt ha be van kapcsolva a AutóFókusz!! (Kis AF-MF kapcsoló az objektív közelében a gépvázon.) Ugyanis az “értem én, hogy villanymotor, de mitől forog?!” elv alapján az autófókusz motorját tekergetve, áramot fejlesztesz, ez visszajuthat a gépvázba és azt csinálja, amit veled a fent említett pálinka 🙂 (Tényleg vigyázzatok mert nem tesz jót!)

KIVÉVE a gyevi bírót és az Ultrahangos élesség állításos modelleket!! Ezeken ugyanis nem villanymotor, hanem kicsi, nem a hallható tartományban sugárzó hangszórók tekergetik az élességállító gyűrűt. A különböző márkák elnevezéseit és a rendszer előnyeit alábbi képen foglaltuk össze nektek (a low-e az alacsony energiafelhasználásra vonatkozik):

Alábbi egy kis animáció a ultrahangos élesség állítás vázlatos működéséről. Figyeld meg, hogy itt tulajdonképpen hangszórók, hanghullámok mozgatják az élességállító gyűrűt!

Összafoglalva tehát, az ultrahangos rendszer előnyei a villanymotorral szemben:

  • halkabb működés (nincs az a kávédaráló zörej)
  • gyorsabb működés – nem maradsz le a pillanatról
  • alacsonyabb fogyasztás, hosszabb elem élettartam

6. Makró objektívek

Mindenki tudja, hogy létezik ez a fogalom, és apró dolgokat lehet az ilyen optikával fotózni. De mégis mire kell figyelni mindenképpen, ha ilyen objektvet vásárolunk.

Ez nagyon egyszerű: nézd meg, hogy a makró objektív tudja e az 1:1-es leképezést?! Magára valamit adó makró optikának tudnia kell.

Tehát ha egy 10mm-es szemet akarsz fotózni, akkor olyan közel kell tudjál menni az optikával, hogy az optika által, a gépbe vetített képen is 10 mm-es nek kell látszódnia a szemnek.

Bonyolultnak hangzik? Nem az >> gondolj csak bele ha egy 150 centiméter magas majmot fotózol,  amennyiben egész alakos fotóról beszélünk, egy pár mm-es érzékelőre vetül ki a képe, kicsit még kisebben, mint az érzékelő maga. Durva saccolással 150 centiméter aránylik a 11 milliméterhez. Lásd alábbi kép.

A kép kattintással nagyítható

Tehát az 1500 milliméteres majmot 11 milliméterre zsugorítja az optika. Az arány itt 1500:11.

Ok >> közelebb megyünk, a majom test már rá se fér a képre, a szeme elkezd nagyob lenni. Makro objektívnél addig kell tudnod közelíteni, hogy a valóságban 10 milliméteres majom szem az érzékelőre vetülve is 10mm-es legyen >> 10 milliméter aránylik a 10 milliméterhez >> 1:1-es leképezés.

Lásd alábbi kép!

A kép kattintással nagyítható

Tuti FotóBetyár tippünk

Használj közgyűrűt, makró optika helyett!!

Hogy mi fán terem a közgyűrű: ez egy általában műanyag tubus (kútgyűrű), amit az ember a gép és az optika közé (köz-gyűrű) helyez. Bármilyen optikából makró optikát csinál.

A közgyűrű nem tartalmaz optikai elemet >> tehát egy műanyag darab az egész.

!!Tehát!!

Tuti FotóBetyár tippünk numeró due:

Ne vásárolj gyári (Nikon, Canon) közgyűrűt!! Mert piszok drágák és csak egy műanyag darab üveg nélkül, tehát a kínai verzió itt ugyan olyan jó. Csak arra kell figyelj, hogy a géped objektív csatlakozóján lévő érintkezők a közgyűrűn is meglegyenek. Így működni fog az élességállítás is és a blende beállítások is.

Alábbi képen láthatod, hogyan néz ki. Általában több darabot árulnak egyben, így a leképezési arány változtatható.

6. APS-C vs. FULLFRAME

 

Létezik belőle: Fix, Zoom, Makró, Nagylátószögű >> ejtsd:”Nagylátó”, Halszem, Teleobjektív>>ejtsd: “Tele” , Normál/Alap objektív, Tükörobjektív.

A közhiedelemmel ellentétben nem azért az 50mm-es az úgynevezett “alapobjektív” mert az nagyon hasonlít a szem perspektívájához, látószögéhez (amúgy is nagyon almát a körtével hasonlat), hanem mert a használt érzékelő átlóhosszával egyezik a gyújtótávolsága megközelítőleg. Tehát a fullframe-es érzékelő képátlója 47mm. Ez van felkerekítve 50mm-re, ami az úgynevezett alapobjektív. Fontos, hogy a kamerapiacon két féle érzékelőméret terjedt el. Az egyik az úgynevezett Fullframe-es és a drágább gépek kapják, míg a másik az APS-C névre hallgat és a hobby DSLR kamerákba építik be inkább. Méreteiket és hogy mekkora az alapobjektív gyújtótávolsága Full Frame és APS-C esetben az alábbi képen láthatod.

Tehát ugyan azt a látószöget Fullframe esetben az 50mm-es, APS-C esetben a 35mm-es lencse biztosítja.

Legnépszerűbb cikkjeink:

Hamarosan

Kezdő Fotó Tanfolyam

Profi oktatók, hatákony oktatási anyagok, vidám csoportok, magas szintű tudás rövid idő alatt

Komálj minket!

Profi Photoshop Oktatás Otthonodban

Kezdő Fotó Tanfolyam

Photoshop + Lightroom Tanfolyam

Egyéb FotóBetyár anyagok – Interaktív fejlődési lehetőségek

Fotó Technikai Alapok

ISO – Blende – Záridő. A legalapvetőbb fotós fogalmak bemutatása

Lássuk >>

Komponálás

Kis türelmed amíg elkészül ez a “tabló” válogass kedvedre fenti “Interaktív anyagok” menüből!

Részletek >>

Objektívek jellemzői

Objektívek jellemzői, mérőszámai. Tisztázzuk mi a gyújtótávolság, látószög és mely tényezők alapján érdemes dönteni vásárláskor

Megnézem >>

Zárszerkezet működése

Egy érdekes, szabad szemmel nem látható, de fontos részlet!

Lássuk >>

Mélységélesség

Mit takar a fogalom? Egy gyors és egyszerű magyarázat! Tanuld meg kiemelni a főtémádat!

Tovább >>

Fényképezőgépek csoportosítása

Fő típusok! Melyik, mire való, melyiket válaszd?!

Tovább >>

White Balance

Avagy a fehéregyensúly! Tanuld meg a képed színeinek a kézben tartását

Részletek >>

Photoshop billentyűzet szimulátor

Minden Photoshop titokra fény derül!

Megnézem >>

Share This