Egy érdekes expó anomália leírása, észlelése, a White balance-al kapcsolatban, csak FotóBetyároknak! Nekik viszont kötelező!

Ha a sima >> White balance – Fehér egyensúly interaktív fotó oktatás anyagunkat szeretnéd elérni, csak kattints erre a linkre >>

        Elsőre talán tévedésnek tűnhet a fönti kölcsönhatás, de vizsgáljuk meg a kérdést kicsit bővebben! Már most hadd egészítsem ki a címet, hiszen látni fogjuk, hogy nem csak a záridőre, hanem a megvilágításra/fényerőre is hatással van, tehát záridőt, blendét, ISO-t is befolyásolhat.

 

Azért írok erről az anomáliáról, mert egyrészt nincs szükség túlzottan szélsőséges felvételi körülményekre, hogy hatása érzékelhető legyen, másrészt eddig egy szakkönyvben sem olvastam erről a jelenségről/effektusról, de a teljesség igényével közelítve a fotográfiához, mint tudományhoz, szót érdemel ez a hatás.

A jelenség még pár évvel ezelőtt tűnt fel, amikor egy csendesnél is sötétebb teázóban forgattam videó filmet adott (tehát a helyszíni) világítással, ahol apró 15-20 wattos hagyományos izzók voltak alaposan letakarva narancsos színű krepp papírral.
Mindezek ellenére egész tűrhetően volt exponálva a felvétel (persze kicsit alul exponált volt és a nagy erősítés miatt jelentős zaj árnyalta a képet), viszont erős vöröses elszíneződésben úszott a kereső és ily módon a felvétel is. A white balance állítás meg is hozta a helyes(ebb) színegyensúlyt, azonban a megvilágítást -a beállítások megtartása mellett- redukálta a csúcsfényekre, tehát a lámpákon és az ahhoz közel eső tárgyakon volt fény, egyébként részlettelen fekete lett a kereső. Meglepődés majd rövid gondolkodás után a homlokomra csaptam… hát persze hiszen fehéregyensúly állításnál egy ilyen esetben a fényenergia egy része elvész!!!  A jó kérdés azonban újra a miért, tehát ezt fogjuk most megnézni:

Egy hagyományos izzó fényének a színek szerinti (spektrális) eloszlása a következőképpen alakul ha egy grafikonon ábrázoljuk, ahol Y tengely a kisugárzott energia, X tengely a spektrális eloszlás:

white balance

Az ábrát saját, ingyenes, online tananyagunkból vettük, ha kíváncsi vagy bővebben a fehéregyensúlyra, akkor itt találod a fejezetet >>FotóBetyár Képző

Elég jól látható, hogy mennyivel nagyobb energiával sugároz a sárgás, vöröses tartományban a hagyományos izzólámpa. Igen ám, de amennyiben a kamera fehér egyensúlyát a műfényre (3200 Kelvin) állítjuk, úgy a következők történnek:
– színhelyes lesz a felvétel
– viszont a színhelyesség követelménye miatt nem fordulhat elő, hogy vörösből meg sárgából nagyobb energia vegyen részt a képalkotás folyamatában. Ezért két megoldás kínálkozik elméletben:

1. a sárga és vöröses árnyalatokat visszafogja a gép.
2. a kékes-zöldes árnyalatokon erősít a képrögzítő eszköz.

A pár évvel ezelőtt kezemben lévő kamera és jelen fényképezőgépem (Canon 5D Mark II) az első opciót használja. Nem vagyok benne biztos, hogy létezik eszköz, ami a 2-es számú erősítést alkalmazná, hiszen az erősítés növeli a képzajt és az igen furcsa lenne, ha a kék és zöld csatorna minden esetben jobban zajosodna amikor műfényes beállításon fotózunk. Marad a meleg színek visszafogása. Természetesen még drámaibb a fényenergia veszteség, ha egy egyedi fényforrással van dolgunk, ami még kevésbé sugároz egyenletes spektrális eloszlással.

Íme a fönti elmélet az előbbi grafikonon ábrázolva:

A függvény alatti teljes terület, a fényforrás teljes energiamennyisége (szürke satírral jelölve):

white balance

A színhelyes felvételhez szükséges spektrális eloszlás (szürke satírral jelölve):

white balance

 

 

Az így fellépő energiaveszteség, piros színnel jelölve:

white balance

 

Ime pár kép példaként:

Mind a három kép egy vörösre festett búrával ellátott, kis teljesítményű lámpával készült, azonos kamera beállításokkal.
Záridő: 6 sec
Blende: 5.0
ISO: 400

Balról jobbra haladva először Napfény majd Műfény majd a “jajvörös” lámpa fényénél beállított, egyedi fehéregyensúlynál (tehát a világítás nem csak a white balance változott). Az alsó sor a fenti felvételek szürke skálára konvertált változata, hogy a színkülönbség ne zavarja a megvilágítás érzetet. Műszeres mérés nélkül, szabad szemmel nézve is szignifikáns a képek sötétedése.

Méret csökkentésen kívül más utómunka nincs a képeken:

white balanceUgyanez fekete fehérre konvertálva:

white balanceÖsszegezve fentieket az alábbiak jellemzik ezt a hatást:

– minél meredekebb a spektrális eloszlás görbéje, és/vagy minél egyenetlenebb a spektrális eloszlása adott fényforrásnak, annál erősebb a hatása a megvilágításra
– ha az ellentétes irányba próbáljuk billenteni a fehéregyensúlyt – white balance -ot, tehát egy sárgás, meleg tónusú fényforrásnál fotózva nem elégszünk meg a színhelyes képpel, hanem a kék irányába szeretnénk tolni az egyensúlyt (mert mondjuk téli, hideg benyomást szeretnénk kölcsönözni a produktumnak) akkor még erősebben (megkockáztatom hatványozottan) jelentkezik ez az anomália.
– RAW képek esetén különös jelentőséget kaphat, hiszen ha az “ááá majd otthon beállítom a fehéregyensúlyt” felkiáltással készítjük egy helyszínen a képeket, akkor érhet minket meglepetés, hogy bizonyos tartományok alulexponáltak lesznek.
– ez igaz fordítva is, tehát a helyszínen nem helyesen beállított white balance miatt a kiégett részletek egy másik fehéregyensúly beállítás esetében helyesen lehetnek exponálva.

 

Ingyenes Photoshop Oktató Szoftver

Minden feliratkozónak!
Ezen kívül egy pdf benne:

• 10 Photoshop tipp
• Hasznos
• Gyorsan
bevethető tudnivaló

Feliratkozásod sikeres volt! Kérjük nézd meg üzeneteidet emailcímed megerősítéséhez!

Pin It on Pinterest

Share This